Na výstavě Motorcycle Live v Birminghamu včera Yamaha představila další novinku pro rok 2016. Specialista na dálkovou turistiku se navenek neliší od současného modelu, ale uvnitř se toho změnilo celkem dost. FJR1300 nastoupí do nové sezóny s toužebně očekávanou šestistupňovou převodovkou, antihoppingovou spojkou a řadou dalších vylepšení.

Zatímco designové změny se týkají jenom světel, zadního blatníku a podsedlové části, pod kapotami se odehrála větší revoluce. Pět rychlostí v převodové skříni už zkrátka nestačilo, a Yamaha místo toho, aby přidala chybějící šestku, rovnou postavila novou převodovku včetně spojky. Díky tomu nejen ušetřila necelých půl kila na váze, ale vešla se do stejných rozměrů jako u stávajícího pětikvaltu.
 

Zvýšením počtu rychlostí se změnily poměry v převodovce, a z toho by měla vyplývat lepší akcelerace, nižší potřebné otáčky pro danou cestovní rychlost a potažmo i menší spotřeba. Výrobce v této souvislosti slibuje také větší dynamiku a sportovnější zážitek z jízdy. Tomu by mohla prospět i nová antihoppingová spojka zvaná Assist & Slip, která kromě prevence zablokování zadního kola při razantním podřazování navíc usnadní práci s levou páčkou.

Na pohled se novinka - zepředu i zezadu - nejvýrazněji odlišuje novými světlomety, kompletně osázenými LED technologií. Důvod je zřejmý; víc světla při menší spotřebě energie. Nové FJR také "uvidí za roh" - díky adaptivním světlometům, které se rozsvítí když je motorka v náklonu. Tři přidané LED diody nad každou polovinou předního světlometu budou součástí výbavy u verzí AE a AS, a rozsvítí se na základě informací řídící jednotky IME, která mimo jiné vyhodnocuje i úhel náklonu. Systém pracuje nezávisle na tom, zda jsou zapnutá dálková nebo potkávací světla, a dávkuje intenzitu přisvěcování podle hloubky náklonu. 
Mírně upravený je také tvar nového zadního LED světla, které je v porovnání se současným modelem o něco širší.